Împrumuturile de consum contractate de la organizații de creditare nebancare dau cetățenilor tot mai multe bătăi de cap în special la etapa rambursării. Dacă inițial sunt atrași de ofertele avantajoase propuse - eliberarea banilor împrumutați se face imediat, la prezentarea doar a unui act de identitate fără formalități și însoțite de slogane de genul ”întorci cît iai”, ”fără gaj”.
Dar ce ascund majoritatea unor astfel de contracte de împrumut?!
Împrumutații descoperă abia, cînd nu reușesc să restituie la timp împrumutul sau ratele stabilite și începe etapa de notificări din partea companiei de microfinanțare. Astfel că de cele mai deseori un împrumut relativ mic de 4000 lei, 5000 lei generează în doar cîteva luni datorii ce pot depăși de 2 ori sau chiar 3-4 ori suma împrumutului contractată.
De ce se întîmplă acest lucru?
Acest lucru se datorează declanșării unui mecanism de sancționare a împrumutatului restanțier, compus din dobînzi de întîrziere, comisioane, penalități în cote fixe și /sau procentuale, de cele mai deseori stabilite exagerat de mari, etc.
De asemenea în astfel de contracte din experiența noastră au fost întîlnite și clauze contractuale abuzive de genul (cităm exemplele identificate):
Alte clauze contractuale care împovărează excesiv împrumutatul în astfel de contracte privesc în special clauza penală stabilită într-o cotă fixă sau procentuală exagerat de mare, vorbim despre clauze penale de 5% pentru fiecare zi de întîrziere, cea mai mare identificată din experiența noastră într-un contract de împrumut de acest gen și deja de clauze penale care se situează între 1,5% - 0,8% pentru fiecare zi de întîrziere.
În aceste circumstanțe încurajăm consumatorii, beneficiarii unor astfel de contracte să examineze minuțios condițiile contractării unor astfel de împrumuturi, ori după caz să apeleze la opinia unui jurist/avocat pentru a evita supraîndatorarea ulterioară.
Menționăm că legislația a fost fortificată în sensul protecției consumatorilor în astfel de cauze, atît Codul civil al Republicii Moldova prin modificările în vigoare din 01 martie 2019, cît și Legea privind protecţia consumatorilor nr.105 din 13 martie 2003.
Subliniem că Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței efectuează controlul respectării prevederilor din Codul civil în partea referitoare la contractele încheiate cu consumatorii și constatarea clauzelor abuzive în contracte, la sesizarea consumatorului sau din oficiu, în condițiile legii.
În cazul constatării clauzelor abuzive în contractul încheiat cu consumatorul, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței întocmește act de constatare și intentează acțiune în instanța de judecată în vederea solicitării constatării nulității acestor clauze.
În cazul în care constată caracterul abuziv al clauzelor contractuale elaborate pentru a fi utilizate în o multitudine de contracte, instanța de judecată constată nulitatea acestor clauze, dispune excluderea lor din contract, impunînd, totodată, comerciantului obligația de a exclude aceste clauze din contractele cu același obiect încheiate cu alți consumatori, precum și interdicția de a include astfel de clauze în alte contracte care urmează a fi încheiate cu consumatorii.
Image Designed by Freepik