Începând cu 1 martie 2019, am urmărit o serie de schimbări importante ale Codului Civil al Republicii Moldova în partea procedurii de vînzare – cumpărare a bunurilor imobile în construcție. Modificările legislative au fost inițiate cu scopul să protejeze cumpărătorii de bunuri imobile aflate în proces de construcție de anumite escrocherii din partea companiilor de construcții de rea credință, dar și s-a urmărit să se pună la punct un cadru normativ, care pînă la această etapă a fost absent.
Astfel că subliniem că persoanele fizice ce optează pentru procurarea bunurilor imobile în construcție ca și locuință personală, deci pentru necesităţi nelegate de activitatea de întreprinzător sau profesională, au calitatea de consumator și sunt protejați suplimentar și de legislația privind protecția consumatorilor. Amintim că potrivit noilor reglementări Vînzătorul este obligat să asigure finalizarea lucrărilor de construcție și darea în exploatare a bunului imobil sau a construcției în componența căreia intră bunul imobil pînă la data de dare în exploatare convenită în contract.
Astăzi ne vom referi la situația procurării bunurilor imobile în construcții și anume cînd companiile nu respectă termenul de dare în exploatare a blocului locativ, respectarea căruia reprezintă într-un final un aspect important pentru orice persoană ce investește într-un astfel de imobil.
O soluție pentru această problemă este adresarea către companie cu o cerere în formă scrisă de rezoluțiune a contractului de vînzare-cumpărare a bunului imobil în construcție, pentru nerespectarea obligațiilor sale. Respectiv drept efect al încălcării prevederilor contractuale compania urmează să accepte rezoluțiunea contractului și să restituie contravaloarea investițiilor. În cazul în care compania neglijează o astfel de cerere sau nu dă curs acesteia, o altă modalitate extrajudiciară de soluționare a situației este sesizarea Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) prin depunerea unei reclamații. Menționăm că astfel de adresări prin intermediul Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) au dat rezultate pozitive, mai mulți consumatori reușind într-un final după intervenția instituției, care în urma discuțiilor și prin oferirea agentului economic a unui termen pentru a se conforma cerințelor drepturilor protecției consumatorilor, cel din urmă a acceptat să restituie integral contravaloarea investițiilor pe cale amiabilă.
În cazul în care problemă nu va fi soluționată pe cale amiabilă, deci extrajudiciară, urmează a fi formulată o cerere de chemare în judecată în acest sens.
Image Designed by Freepik