• top-m-icon.webp
    Sună acum! + 373 69 070 014
  • top-m-icon.webp
    Email info@oglindalegal.md

Modificări în materia legislației privind drepturile consumatorilor

Începînd cu data de 24 februarie 2019 au intrat în vigoare o serie de modificări la Legea privind protecția consumatorilor.

Legea a devenit un pic mai clară sub aspect de termene, astfel s-a indicat expres că pentru produsele altele decît cele de folosință îndelungată, precum articole de încălțăminte, țesături, articole de sticlă și ceramică, răspunderea vînzătorului este angajată dacă neconformitatea apare într-un termen de 30 de zile de la data vînzării acestora.

Deci atenție pentru produsele de sezon (încălţăminte, articole vestimentare, produse din blană etc.) procurate pînă la începerea sezonului respectiv, termenul de garanţie se calculează de la începutul sezonului: pentru perioada de iarnă – de la 1 octombrie, pentru perioada de vară – de la 1 aprilie, răspunderea vînzătorului survine dacă neconformitatea apare într-un termen de 30 de zile de la data vînzării acestora.

O altă noutate este stabilită pentru produsele second-hand, astfel anterior consumatorul şi vînzătorul puteau conveni la reducerea termenului de garanție, deci termenul în care putea fi angajată răspunderea vînzătorului în cazul apariției neconformității de la 2 ani, pînă la minim 1 an de la data livrării/vînzării produsului.

Noile modificări stabilesc că în cazul produselor second-hand, vînzătorul poate să nu acorde garanție.

Au survenit detalieri exprese și pentru termenii de garanție pentru produsele de folosință îndelungată. Astfel pentru produsele de folosinţă îndelungată defectate, din motive care nu sînt imputabile consumatorului, în termenul de garanție legală de 2 ani sau în termenul de garanţie comercială mai mare de 2 ani, atunci cînd nu pot fi reparate sau cînd durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute depăşeşte 10% din durata acestui termen,  la  cererea consumatorului, vor fi înlocuite de către vînzător, iar dacă nu pot fi înlocuite, acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.

Al doilea subiect pe care dorim să-l punem în discuție în acest articol sunt penalitățile care pot fi aplicate vînzătorilor/prestatorilor pentru încălcarea termenelor ce țin de obligațiile privind reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea contravalorii produsului, repararea sau înlocuirea produselor. Astfel anterior pentru astfel de neconformități vînzătorul, prestatorul achita consumatorului pentru fiecare zi (oră, dacă termenul a fost stabilit în ore) depăşită o penalitate în mărime de 5% din preţul produsului, serviciului în vigoare la data examinării reclamaţiei consumatorului, în prezent penalitatea a fost redusă la 1% din preţul produsului, serviciului.Și atenție cuantumul penalității menționate nu poate depăși prețul produsului sau prețul unui anumit tip de executare a lucrării/prestării serviciului, sau prețul total al comenzii în cazul în care costul produsului sau al unui anumit tip de executare a lucrării/prestării serviciului nu este determinat de contract.De asemenea a fost redusă penalitatea și în cazul încălcării termenelor stabilite de începere şi finalizare a prestării serviciului (executării lucrării) sau termenelor noi fixate de consumator pentru prestarea serviciului (executării lucrării), astfel anterior prestatorul (executantul) achita consumatorului pentru fiecare zi (oră, dacă termenul a fost stabilit în ore) depăşită o penalitate în mărime de 10% din preţul serviciului (lucrării), în prezent va putea fi obligat la achitarea unei penalități de 2% din preţul serviciului (lucrării).

Image Designed by Freepik

Noutăți relevante