Semnăm în fiecare zi contracte, uneori suntem parte a unor relații contractuale fără să ne dăm seama. Totuși cele mai importante decizii se vor regăsi pe hîrtie. De ce este important să ne asigurăm că totul este bine atunci cînd semnăm un contract? Primul răspuns ar fi - pentru a ne asigura că nu vor apărea probleme în viitor relaționate de situația vizată în contract.
Care sunt cele mai bune practici de urmat la semnarea unui contract și ce nu vom face niciodată, dacă urmează să semnăm un contract, iată cîteva recomandări și sfaturi.
Negocierea, redactarea sau chiar semnarea unui contract tipizat, uneori îți poate da mari bătăi de cap și pe alocuri îți pot scăpa detalii juridice importante, care te pot afecta ulterior. Astfel că cel mai bun sfat în cazul în care nu înțelegi pe deplin conținutul juridic al contractului care îl ai în față, este SĂ NU SEMNEZI acest contract.
Identifică un profesionist, fie că este un jurist sau un avocat, care ar putea să te însoțească la etapa de negocieri, să-ți explice conținutul, detaliile juridice și care te-ar ajuta să-ți atingi scopul urmărit din acea relație contractuală. Dacă ți se pare complicat, cel puțin ia o pauză pînă la semnarea contractului, și transmite draft-ul contractului unui jurist/avocat pentru o analiză.
Cu riscul de a ne repeta și de a spune ceva banal, procesul de citire și recitire a unui contract este o adevărată încercare, deși s-ar părea destul de simplu. Ori tocmai aici ar fi o problemă, în majoritatea cazurilor de consultanță pe marginea unui contract deja semnat, clientul mereu ne destăinuie că fie era în grăbă, fie era textul prea mărunt, nu a reușit să citească tot contractul sau în general la semnat direct la îndemnul părții contractante fără să fi citi contract, fiindcă la acel moment avea deplină încredere. O astfel de practică este inadmisibilă dacă țineți la banii și nervii dvs.
Deci citiți contractul în întregime de fiecare dată, pentru a înțelege cum funcționează relația contractuală. Și așa te poți asigura că nu sunt introduse noi clauze de care nu ai fost informat.
Uneori pentru a avea o relație contractuală sănătoasă, s-ar putea să fie nevoie să fii și un pic ”detectiv”, juridic am spune să faci un „due diligence”, deci o etapă esențială pentru a fi sigur în co –contractantul tău.
Este important să clarifici dacă co-contractantul tău are o situație finaciară bună, este sau nu în faliment, de cît timp activează, respectă legislația, este acționată în instanța de judecată, are procese judiciare în derulare/finisate, este implicat în proceduri de executare silită?
Fără verificarea prealabilă a acestor detalii riscurile pot fi majore.
Clarifică toate detaliile, începînd cu documentele de care vei avea nevoie pentru elaborarea și/sau semnarea contractului.
Detaliile esențiale este să înțelegi cum vei putea încheia contractul, cum se vor executa obligațiile contractuale, cum se va rezoluționa acest contract, care sunt sancțiunile pentru neexecutarea obligațiilor contractuale, se indică un mijloc obligatoriu de urmat pentru părți dacă nu pot soluționa amiabil anumite aspecte contractuale?
Când citești contractul fii atent la detalii, cum ar fi datele aparent mici, datele de identificare ale părților, preț, scadența executării obligațiilor, dobînzi, penalități, cantitate, etc. Alte detalii sunt semnele de punctuație, cuvinte de legătură și/sau, ori, care neplasate în locul potrivit pot schimba și sensul juridic al clauzelor contractuale, iar cu cît o clauza este mai interpretabilă, cu atît mai dificilă poate deveni ulterior relația contractuală în derulare.
Și la final, o regulă de aur - atunci cînd vorbim despre contracte, doar în formă scrisă. Fiecare aspect discutat să fie transpus pe hîrtie, pentru a exclude orice dubii, neclarități, dar și pentru a putea proba ulterior. Garanțiile verbale, încrederea și buna – credință își au locul doar pe hîrtie cînd discutăm în cadrul unui contract, chiar și atunci cînd doar intervenim pentru modificarea acestuia.
Folosește un limbaj simplu, clar, fraze scurte, definește fiecare termen esențial. Nu lăsa niciodată semnături ”în alb”, deci pe o porțiune albă generoasă de hîrtie, ori s-ar putea co-contractantul tău să mai introducă careva clauze nediscutate/neprezentate, dacă discutăm despre un contract tipizat.
Image Designed by Freepik